V době baroka i před ním bylo zcela běžné, že skladatelé, kteří byli zároveň instrumentalisty, znovu upravovali kompozice vlastní, ale i převzaté. Rovněž bylo u původních skladeb častou praxí nechat hlasy hrát nástrojům, které byly tzv. po ruce. České klarinetové kvarteto postupovalo na tomto CD takřka stejně jako oni dávní hudebníci. Po několika letech hledání v českých i zahraničních knihovnách, upravování a pečlivém vybírání vznikla tato kompilace mapující období vrcholné renesance a baroka.
Výběr skladeb je velice různorodý. Ricercari Andrei Gabrieliho a Canzon jeho synovce Giovanniho, slavných benátských mistrů reprezentují původně instrumentální především varhaní styl. Z varhanní sazby jsou přearanžovány i fugy Bohuslava Matěje Černohorského, Sweelinckovy Variace na chorál „Mein junges Leben hat ein End´“ a drobný Palestrinův Ricercar. Anglický autor WilliamByrd hrál svá dila především na virginal – jeden z předchůdců cemballa. Původně vokální sloh je v našem výběru reprezentován Černohorského motetem Laudetur Jesus Christus.
Temperovanému klávesovému nástroji – cemballu bylo původně věnováno Preludium a Fuga č. 12 Johana Sebastiana Bacha. Naopak dva Contrapucty z Umění fugy jsou naprosto ojedinělou záležitostí. Autor je totiž záměrně nepřipasal žádnému konkrétnímu nástroji. Zanechal pouze univerzální hlasy dokumentující jeho dokonalé zvládnutí kontrapunktické techniky.
Polyfonie se stala pro nás nejen iterpretční záležitostí, ale i nevyčerpatelným zdrojem inspirace pro svět našich vlastních skladeb, improvizací a meditací. Uvnitř jejího zdánlivě komplikovaného řádu jsme objevili obrovský prostor, do nějž se pokusíme pozvat i Vás. České klarinetové kvarteto.